sâmbătă, 29 septembrie 2012

Interviu ElectroBlog Ro cu Suufi Astrolab

EBRo: Salutări Răzvan ! Goa, synth guru, experimentat, ascuns. Cuvinte care te caracterizează. Când ai pus prima dată mâna pe un instrument muzical, care a fost acesta şi când ai început practic să faci muzică electronică?
SA: Salut şi mulţumesc pentru caracterizări, dar experimentat şi ascuns ? Primul instrument muzical a fost un fel de orgă electronică produsă de Casio, o jucărie cumpărată de tata când aveam 5 ani.. cred că a avut un impact puternic care a determinat cursul ambiţiilor mele muzicale, iar mai târziu un prieten s-a întors de afară după o tipă înapoi în România (!?) şi a adus cu el şi un JD800, care a stat pe la mine o perioadă mare. Dormeam cu un ochi deschis spre synth şi mă gândeam.. daca bag butonul din dreapta sus.. şi pe celălalt în gard oare ce sunet mai scoate ? Mă uitam şi cugetam.. cu mişcări atente, mă bucuram când auzeam cum se închide un filtru.. am aflat ce înseamnă "anvelopă".. ce cuvânt bizar!.. Eurika.


JD800

EBRo: Cum a evoluat în timp "colecţia" ta de aparaturi şi ce cuprinde astăzi home studioul tău, "laboratorul" tău ?
SA: Am închiriat anii trecuţi un garaj care începuse să semene a studio, dar după ce era să ia foc de câteva ori, l-am abandonat. Acum "studio"-ul este un colţ, într-o cameră. Ar fi funcţionat şi pe lazi de bere dar de când cu magazinul de mobilier unde îşi plimbă lumea copiii, sau dupa caz mănâncă un cârnat cu cartofi prăjiţi, beneficiez de luciul laminat al palului compresat. Colecţia a depins în mare parte de apetitul meu de vânzare/cumpărare, care la rândul lui a depins de cheful de experimentare şi finanţele disponibile. Am făcut multe schimburi, am vândut şi am cumpărat. În colţul amintit, găsim câteva analog modeling, unul digital, hmmm, un sistem modular şi alte câteva "anexe".

EBRo: Ai un synth mai "deocheat", preferat, cu o poveste aparte ?
SA: Mă simt foarte ataşat de An1x, clapa cumpărată de mama şi care la vamă a trecut drept masă de călcat. Suprinzător, are aceleaşi dimensiuni şi vameşii nu au dat prea multă atenţie. Nu ştiu ce înţelegem prin deocheat, dar n-am avut fetişuri cu nici unul. Îmi place AN200, un sintetizator construit în jurul unui plugin hardware: PLG-150AN. Foarte compact, puternic.

An1x

PLG-150AN

EBRo: Lucrezi şi cu analog ? Ce părere ai despre astfel de instrumente ?
SA: În jurul anilor 1979-1981, sub conducerea lui Edmond Nicolau, cineva a făcut un sintetizator analogic proiectat şi executat la Facultatea de Electronică Bucureşti. Cei cu moog - relaxaţi-vă. Ne-am tot uitat cu jind spre asemenea instrumente, dar poate doar în ultimii ani am reuşit să le experimentăm. Unii mai devreme. Sunetul unui analog este mai plăcut, mai uman, în special basul de care e capabil. Îmi plac şi modulările filtrului de unul sau mai multe LFO-uri. Pare infinit, dar devine repetitiv, totuşi vu-metrele! Mi-aş pune la maşină sau la lift.

EBRo: Este vorbă în târg cum că îţi construieşti şi singur unele dintre aparaturi. Ce ai reuşit să pui cap la cap până acum şi spre ce te orientezi mai departe ?
SA: Are legătură cu apucăturile mele de electronist, defapt cu înţelegerea fenomenelor fizice legate de curentul electric, care în continuare rămân o enigmă. Fireşte, ştim toţi ce înseamnă diferenţa de potenţial, rezistenţa electrică, dar de ce un electron e atras de proton? Nici convenţia sarcinilor nu o stăpânim prea bine: + desemnează un surplus de potenţial, nu de sarcină pozitivă pentru că electronii (-) se duc spre protoni (+), deci convenţia e fix pe dos. Foarte derutant. Am construit un sintetizator modular după instrucţiunile lui Yves Usson, prezentate pe site-ul lui www.yusynth.net. Am construit o serie de filtre, oscilatoare, o clonă TB303, efecte folosind scheme găsite pe internet, cărora le-am adus modificari, unele dezastruase, altele care ar putea fi luate în calcule mai serioase.

EBRo: În România sunt destul de puţini împătimiţi de sintetizatoare. Cum te regăseşi în "marea de digitalişi" şi cu ce alţi pasionaţi de hardware îţi mai împărtăşeşti "oful" ?
SA: Priviţi cum se topesc ţurţurii primăvara în timp ce lumina soarelui suferă modificări optice la atingerea apei, luciditatea pe care ţi-o dă albul zăpezii, măreţia munţilor şi a insignifianţei noastre. Mă simt ca şi cum nu aparţin locului şi totusi lumea mă bagă în seamă. Cine or fi şi ce or vrea .. habar n-am. Aleg să nu aleg.

EBRo: Cu ce ochi vezi "era digitală" din ultimii ani ? Cum ai ţinut pasul şi ce optezi între veşicul controversat "laptop vs synth" ?
SA: Descoperi pe aproape toate căile că poziţia de repaus e preferabilă. Nici un concurs, nici un premiu. Doar o stare de existenţă prezentă, în care te poţi simţi bine sau nu. Putem dezbate noi care sunt avantajele laptopului versus synth i vice versa la infinit. Problema nu se va rezolva. E una din problemele din categoria: ce a fost mai întâi, sexul sau videoclipurile Madonei ?

EBRo: A fost Hypno cu "gândurile", acum e Suufi Astrolab. Pregăteşi un material ? Ce alte proiecte mai ai pe rol ?
 SA: Fac muzica din hobby. Am citit o dată un contract de producţie şi m-am lăsat păbugaş. Am un job plictisitor de 8 ore, o bicicletă, o pipă cu apă şi când am chef îmi aprind prelungitorul cu regulator de tensiune inclus, se aude ţac-ul de la amplificator, apoi fâsâiala de fond a lipsei de semnal, apoi aşteptarea de boot şi pe urmă..... Mă bucur de prietenia unor oameni mişto şi e suficient. Pistil este unul din soundtrack-urile unui film despre Dobrogea văzută în context cosmic, contemplativ, time lapsed şi rezoluţie foarte mare. Când şi dacă îmi iese..


EBRo: În ce genuri muzicale "navighezi" acum ?
SA: Nu ştiu. Cred că dub/ambient ? Daţi-vă şi voi cu părerea.

EBRo: Acum ceva vreme era nebunia goa-ului, acum e psy-trance/psy-ambient. Cum sunt primite în România ? Eram foarte contestat la un moment dat când am zis că nu există o "scenă matură" a subgenurilor trance la noi.
SA: Există o scenă cu siguranţă mare, calitatea ei, cred, a scăzut dramatic în ultimii ani. Organizaţiile, agenţiile non guvernamentale care se preocupă de mişcare, lasă impresia că au alte preocupări decât cele muzicale.

EBRo: Eu îţi mulţmesc şi îţi urez succes !
SA: Baftă şi ţie cu blogul. Cuba.

     În final Răzvan vă mai pune la dispoziţie o piesă spre ascultare, "Suufim jazair".



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

If you liked the articole leave a comment here. Your feedback is highly appreciated !